Uitgebreid zoeken     

Home  |   Hulp & Tips  |   Bericht plaatsen  |   Mijn berichten  |   Inloggen  |   Folder  |   Colofon  |   Nieuwsbrief  |   Contact   |   Forum

Kunstmarktplaats

magazine

plaats bericht wat is kunstzinnig.nl

PAGEVIEW
Forum » Archief » Kunstwerken » Verkleuren

Kunstzinnige Discussie
Marie Louise

» profiel
» advertenties
Verkleuren

Ik heb mijn slangenvrouwen (kijk bij advertenties en ook dit plaatje) beplakt met textielexperimentjes. Allemaal proefjes, met wateroplosbare stof, vilt, met leerbewerken, encaustic op stof, foto's op stof... heb het afgewerkt met stoflijm, stofverf, kortom, alle registers opengetrokken. Was heel spannend. Maar. Nu zijn er een paar stofjes die verkleuren. WEet iemand hoe ik vantevoren kan zien welke stof zal verkleuren bij daglicht en welke niet?

16/11/2007 13:51  
HildeR2007

» profiel
» advertenties

Dit vond ik op internet over het onderwerp kleurechtheid testen, misschien heb je er iets aan?
"Telkens als u een speciale methode gebruikt om hardnekkige vlekken te verwijderen of twijfelt over de kleurechtheid van uw weefsels, is het raadzaam eerst de kleurechtheid te testen. Vooral wanneer er langdurig contact is tussen de stof en het vlekkenmiddel of wasmiddel.
De kleurechtheid testen:

1. Bevochtig een onopvallende plaats op het kledingstuk, zoals de binnenkant van een zoom.
2. Leg het vochtige kledingstuk tussen twee stukken witte stof en pers met een warm strijkijzer.
3. Kijk de witte stukken stof na. Als er geen kleur heeft afgegeven, dan is de het textiel kleurecht en kunt u met wassen beginnen.
4. Als er echter kleur heeft afgegeven, is de het textiel niet kleurecht en is extra waakzaamheid geboden."
20/11/2007 11:44   
Marie Louise

» profiel
» advertenties
afgeven hetzelfde als verkleuren?
dankjewel. Ik vroeg mij af, zou het hetzelfde zijn: afgeven zoals jij beschrijft en kleurbestendig na zon en licht?
28/11/2007 12:02   
HildeR2007

» profiel
» advertenties

Ja, daar vraag je me wat..

Het kan inderdaad verschillend zijn.
Ik denk dat je dan toch het beste een klein stukje af kunt knippen van de stof die je wilt gaan gebruiken en deze een tijd in de zon hangen (achter glas).

Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je dat vantevoren aan een stof zou moeten kunnen zien en ik heb nog wel de opleiding technisch commerciële textielkunde gedaan! Tijdens die opleiding heb ik kleurechtheid van stoffen getest door er allerlei proefjes mee te doen, dus niet zo op het oog.
29/11/2007 17:08   

mijn ervaring is om dingen een paar dagen voor het raam te leggen bij daglicht, zo zie je ook of dingen verkleuren te ja of te nee.
Afgeven is volgens mij niet hetzelfde als verkleuren.
Verkleuring zie je meestal bij daglicht ontstaan, terwijl afgeven meestal iets is wat je bij stoffen hebt die je hebt gewassen.
30/11/2007 11:16   
  Reageren

35939237 Bezoekers Zakelijk adverteren | Disclaimer | Voorwaarden | Privacy | Persinformatie | In de Media © 2006-2014 Kunstzinnig.nl

188ms