Uitgebreid zoeken     
 
Home  |   Hulp & Tips  |   Bericht plaatsen  |   Mijn berichten  |   Inloggen  |   Folder  |   Colofon  |   Nieuwsbrief  |   Contact   |   Forum
 
 
Kunstmarktplaats
 
magazine
 
 
plaats bericht wat is kunstzinnig.nl

 
Achtergrond

Bladgoud: geïnspireerd door Klimt


Magazine » Achtergrond » Schilderijen en Tekeningen






Achtergrond:Bladgoud: geïnspireerd door Klimt

Kunstenares Anja van de Poll bekeek een film over Klimt in zijn ‘gouden fase’. Het regent goudsnippers!  De schilder rent met een pincet in het rond om zijn bladgoud redden en ziet waanbeelden. Bizarre scène. Anja ging onverwijld aan de slag met bladgoud. Een verslag.

 

Gefascineerd kijk ik naar de film “Klimt” van Raoul Ruiz met John Malkovich in de hoofdrol. Precies na 55 minuten is er een geweldige scene: Klimt is in zijn gouden  fase (1906 - 1908) en schildert zijn beroemde schilderij Danae (1907). Op zijn werktafel liggen flinterdunne blaadjes bladgoud.

Het regent goudsnippers

Dan komt zijn vriendin binnen, wordt boos en als ze de kamer verlaat, slaat ze de deur achter zich dicht. Door de tocht vliegt het bladgoud in duizenden snippers door de kamer. Klimt loopt met een pincet door de kamer en probeert zijn bladgoud te redden. Het regent goudsnippers en de muziek is op dat moment heel klein, een triangel, een kat die miauwt en het knisperen van de goudsnippers. En ineens is daar één van zijn vrienden. Een waanvoorstelling als gevolg van zijn schizofrenie  – die weer het gevolg was van de syfilis waaraan de kunstenaar leed.
De scène is vreemd, maar fascinerend mooi.

























‘Ik wil onmiddellijk ook met bladgoud werken’

Ik wil onmiddellijk ook met bladgoud werken en ga op zoek naar dit materiaal. Voor een flinterdun velletje van 8 x 8 cmbetaal ik € 2,25. Ik besluit 2 velletjes te kopen en te experimenteren. Op het forum van Kunstzinnig.nl zet ik de vraag uit  ‘hoe ga je met bladgoud om’. ‘s Avonds komt er een reactie van Angeline, die me verwijst naar de schilderprogramma’s van omroep Max. Een snelle reactie, maar net niet snel genoeg, want ik stond te trappelen om aan de slag te gaan en was al begonnen.


























Voorzichtig!

Het spul is heel kwetsbaar en voorzichtigheid is geboden, omdat het goud bij aanraking aan je vingers blijft kleven, of uiteen valt. Ik kies ervoor om het eerste velletje in dunne strepen te knippen. Met een klein paletmesje wrijf ik over de achterkant van het velletje, waardoor het bladgoud aan het schilderij blijft kleven. Zo bewerk ik de rand van de groene jurk van mijn ‘vrouwen in het bos’schilderij en er verschijnt een dun randje. Als ik heen en weer loop en tocht veroorzaak, zie ik een paar flintertjes loswaaien. Dit is een waarschuwing dat ik voorzichtiger te werk moet gaan. Omdat ik het bladgoud echt als afwerking gebruik, pak ik een spuitbus acryllak en spuit een dun laagje over het bladgoud. Hierdoor hecht het goud goed aan het schilderij en laat het niet verder los.

Glimmende materialen

Voor dit schilderij ‘vrouwen in het bos’ (zie foto) heb ik diverse glimmende materialen gebruikt:

-           goudkleurige acrylverf (met kwast aan te brengen)

-           koperkleurige acrylverf (met kwast aan te brengen)

-           goud- zilver- en koperkleurige metaalsnippers (met medium te mixen en aan te brengen)

-           bladgoud (twee velletjes van 8 x 8 cm, met paletmesje op te wrijven en onmiddellijk af te         lakken)

-           bladeren van een kersttak, voorzien van glitter (de bladeren knipte ik van de tak en plakte ik met medium aan de uiteinden van de geschilderde takken).

Kunstlicht: effect!

Het resultaat is verrassend. Vooral ’s avonds, beschenen door een lamp zijn  de effecten van verschillende metaaltoepassingen goed zichtbaar.

De tip op het Forum van Angeline op Kunstzinnig.nl over de serie van Max tv met Gary Jenkins heb ik later gekeken, op internet.  Zij gebruiken het bladgoud op een andere wijze. Eerst smeren ze lijm op het schilderij. Als de lijm bijna droog is, plakken ze het bladgoud op de lijm op het doek, waarbij ze plekken waar nog over geschilderd moet worden vrij houden. Omdat mijn werkwijze een meer decoratief doel had, denk ik dat beide werkwijzen goed zijn.

Avontuur

Het was een geweldige ervaring om met zoveel verschillende materialen te werken. Het bladgoud was een avontuur, dat zeker voor herhaling vatbaar is.

 

 


Tekst en fotografie: Anja van de Poll



 

 




CategorieSchilderijen en Tekeningen
Websitehttp://www.anjavandepoll.nl
Aantal keer bekeken8653
Datum17 januari 2008

  Neem contact op met Anja van de Poll
 
  Alle advertenties van Anja van de Poll
 
  Meer over Anja van de Poll
 
  Interview met Anja van de Poll
 
  Tell a friend
 

Terug naar Achtergrond


 
 
60229512 Bezoekers Zakelijk adverteren | Disclaimer | Voorwaarden | Privacy | Persinformatie | In de Media © 2006-2017 Kunstzinnig.nl

48ms